האח הגדול והדחפים הפרימטיביים האפלים שלנו

 לפוסט הקודם בנושא
 
בתור צופה בתולית בתוכנית ריאליטי מסוג כזה (לא צפיתי באחרות, על כל סוגיהן, חוץ מקצת "כוכב נולד"), הבעתה והאימה שלי נובעות בעיקר בגלל השידור הישיר כל שעות היממה. בפוסט הקודם על התוכנית כתבו לי שאני צבועה, כי מה אני רואה את זה בכלל, ואז מקימה זעקה על הזוועה והאכזריות של התוכנית.
 
אבל זהו בדיוק: אי אפשר להימלט מהתוכנית הזו, כי בכל זפזוף אתה מגיע לערוץ של השידור החי, ונתקל באיזו מריבה איומה או בכלוב של שוטים, וממש נכפה להישאר נגד רצונך אפילו.
 
מה אני רוצה לומר? שאף אחד לא מחוסן נגד התוכנית הזו. זה כמו פריק-שאו שתוקעים לך מול העיניים בעל כורחך. וזה באמת ממכר, זו הזוועה שבעניין. כאן טמונה הבעיה. כאן טמון חוסר המוסריות של התוכנית, כי היא מגזימה, מגזימה בגדול.
 
התוכנית הזו היא לא מוסרית כי היא מביישת את משתתפיה 24/7 מול פני האומה. וזה לא מוסרי, לא מוסרי. לא כל דבר צריך להראות בטלוויזיה. הייתי מצפה מקברניטי הערוץ הגדול במדינה להתעלם משיקולי רייטינג, ואם כבר משדרים, אז לא בשידור חי, כדי לא להראות אנשים מתבזים, אוכלים זה לזה את הראש ומתבשלים במיץ של עצמם 24 שעות ביממה בתוך כלוב. 

בתוכנית של שעה-שעתיים בשבוע, שבה מראים קטעים נבחרים, האימה של הצופה פחותה בהרבה. עובדה שבשידור השבועי בערוץ 2 זה הרבה פחות מבעית ומגעיל. בשעה השבועית של התוכנית בערוץ 2 זה נראה יותר כמו שעשועון טיפשי ולא מזיק.
 
אבל כשצופים בזה שעות על גבי שעות, וזה ממכר – ואני מודה שלהביט בזוועה זה ממכר – כאן זה הופך ללא מוסרי. בכל פעם שאתה מזפזף ומגיע לשם, אתה נתקל באותה התבזות אנושית איומה. קל להאשים את הצופים בכך שהם רעבים לדם, אבל אני טוענת שמי שאחראי לכך הוא הַמְשַׁדֵּר, לא הצופה. כי הצופה יאכל מה שיתנו לו, וברור שהוא רוצה דם.
 
דווקא בגלל זה על המשדר להפעיל שיקול דעת, ולהתעלות מעט מעל שיקולי רייטניג. גם בלי השידור לייב כל היום, התוכנית הזו עושה בוחטות של כסף. אני יודעת שזה מגוחך מה שאני אומרת, כי ממתי ערוץ טלוויזיה פועל על פי שיקולי מוסריות, ובכל זאת אני זועקת. יש קווים אדומים, ופה חצו אותם בגדול. 
 
אתמול כבר סגרו את הערוץ לייב, ואני לא אקנה אותו כמובן, ולא כמו ארגיש נכפית לראות, מתוך הרגשות הפרימיטיבים והאפלים שיש בתוכי, שיש בכולנו. אבל רוב האנשים יתפתו לרכוש אותו בעשרה ₪ לחודש, כדי להמשיך לראות את הגלדייאטורים שלהם נאבקים בזירה.
 
וזה שהם ירכשו את הערוץ, לא אומר שזו אשמתם הבלעדית, בנוסח מי "הכריח אותם לראות", כי תוכנית כזו ממש מושכת את הצופה באף. התוכנית הזו גורמת לכולנו להיות כמו הקהל הצווח והבהמי שרוצה לראות דם בזירת הגלדייאטורים של רומי.
 
וזה נורא. ואל תגידו לי שהאחריות מוטלת רק עלינו. לא נכון. צופים בתוכנית גם המון ילדים ובני נוער, ומישהו למעלה, האח הגדול של הטלוויזיה, גורם להם, לנו, לכולנו, להתבהם. זה שבכולנו יש רגשות פרימטיביים אפלים, לא אומר שמי שמפיץ בידור חייב להתעלק עלינו ולנצל את זה בצורה כה צינית ומניפולטיבית כדי לעשות עוד כמה לירות.  

עכשיו זה "אח גדול" שבו המתמודדים כמעט אוכלים אחד לשני את הראש, ובריאליטי הבא זו כבר באמת תהיה תוכנית סנאפ שבה רוצחים אחד את השני. גם אז תגידו שזו האחריות של הצופה לסגור את הטלוויזיה, כי אנחנו "בוגרים ואחראים"?

בחברה מוסרית כל הצדדים צריכים לשתף פעולה כדי למנוע התבהמות, ולא להטיל הכול על "חירות הפרט" ו"זכות הפרט" ו"הבגרות" של הפרט. סמים אסור למכור בחנויות? אז למה מותר למכור סיגריות, אוכל מסרטן ותוכניות שמזהמות את הנפש?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • קרן  On נובמבר 28, 2009 at 1:10 am

    אכן, כל הצדדים צריכים לשתף פעולה כדי למנוע התבהמות
    אני תורמת את חלקי בכך שאני לא צופה בדבר הזה, לא משתתפת בשיחות בנושא, ולא מתעניינת באופן כללי
    ואם היו עוד מספיק אנשים שהיו מגלים אדישות לכל הנושא, לא היה בכך רווח, וזה היה גווע מעצמו מחוסר ענין קפיטליסטי
    וכן, אני מודעת לכך שעצם שבירת השתיקה בנושא כאן קצת סותרת את הנ"ל, אבל המטרה טובה בעיני
    do not feed the troll
    ביסודו של דבר אנחנו מסכימות, אבל האסטרטגיה שלנו שונה. את צועקת בזוועה, ומייצרת בלי כוונה עוד עניין באותה זוועה שאת רוצה למנוע. אני בוחרת לשתוק ולהתעלם ובכך שלא יהיה רייטינג, חשיפה ורווח, מקווה שזה יעלם מעצמו

  • אסתי  On נובמבר 28, 2009 at 8:38 am

    לא צופה. לא צפיתי מעולם. פשוט כי זה לא מעניין אותי. ובהחלט חושבת שאחרי שהבנו את הפרינציפ וניתחנו את הנושא מכל הכיוונים כבר בעונה הראשונה, כל התייחסות נוספת לאירוע המדמם הזה עושה לו שירות גדול. בעינייך זה נורא – תתעלמי. נשק ההתעלמות חזק יותר מכל נשק אחר.

  • מיכל  On נובמבר 28, 2009 at 9:31 am

    גם אני לא צופה מתוך עקרון וגם כי זה באמת מביך, אבל מסכימה שיש בעיה בעיקר עם הילדים ובני הנוער. אם המבוגרים צורכים את זה, מייצרים את זה, מדברים על זה, מה נגיד? מודלינג מדהים…
    ההסתגרות היא די מובנת אבל ללא כל ספק לא תשובה להידרדרות התרבותית הזאת שמתחוללת כאן בקצב מסחרר.
    מה כן התשובה? שאלת מליון הדולר (במקרה הזה במגוון משמעויות, כי כסף הוא ללא כל ספק שם המשחק).  

  • גלי  On נובמבר 28, 2009 at 10:10 am

    ושייך לדיונים דאשתקד. ועל תשימי את עצמך כשופטת האנושות – יש לא מעט אנשם שלא צופים בזה מתוך חוסר עניין טהור. ככה שכנראה התוכנית הזאת מתאימה לך באופן אישי כצופה. ההזדעקות שלך לא אפקטיבית בגלל שכמו שאמרתי היא מיושהנת לגמרי. מה שאת מסרבת להבין שעכשיו הטקטיקה היא הפוכה בדיוק למה שאת עושה, וזה להתעלם מהתוכנית ולהביע בזה את התרפטות העניין שהיא מייצרת. לכן את עושה כאן לא מדעת דבר והיפוכו וחותרת נגד הדעה של עצמך

  • שולמית  On נובמבר 28, 2009 at 3:24 pm

    צפיתי בתוכנית הראשונה מהאמצע בערך ( אחר כך השלמתי, חלקית, את החסר כי עניין אותי מאבק האשכנזי /מזרחי. אודה שהייתי ממש מעורה ומכורה. אף כי לא עלה בדעתי לצפות בהם יומם ולילה .
    בVIP
    צפיתי מעט כי הם שיעממו אותי וכך גם תוכנית זו. בתוכנית הראשונה השכילו הגיבורים הראשיים להפוך את המאבק האישיי למאבק כללי ועקרוני. כמובן שהיה בזה מן התחמון אך הוא הצליח וגרם לרבים לנהל דיונים ארוכים ומלומדים על המזרחיות, נשיות , דתיות , חילוניות וכיוצ"ב. כעת, אם אינני טועה , למרות הכוונות של היוצרים להעלות נושא ערוני באמצעות הכנסת רשימת " אחרים" מגוונת יותר לא מצליח להם הפעם. כך נדמה לי. איני מצויה בהתרחשויות המדויקות כי הפסקתי לעקוב אחריהם ( אולי ביום א' הקרוב אשנה זאת בעקבות דבריך)אך נדמה לי שהפעם זה שונה.

    אין לי טענות נגד ערוץ 2 . אי אפשר לבוא אליהם בטענות בעניין כל עוד מה שרואים שם אפשר לראות גם באינטנרנט. נכנסו לשם בוגרים וצופים בהם בוגרים
    הבעיה נוגעת לילדים ולהעדר האחריות ההורית של רבים מן ההורים שמתנערים מאחריות לחינוך ילדיהם או שצופים בכך יחד עם יחדיהם.
    אחת האמהות אמרה לי שכך הילדים לומדים להסתדר בחיים.
    יש בכך מן האמת.רבים מגיבורי הריאליטי זוכיםבאמצעות החשיפה להגיע למקומות שאליהם לא יכלו להגיע בלעדי זה.

    אני חשובת שהאח הגדול יכול להעלות לדיון שאלות חשובות על אודות החברה הישראלית . למשל, כיצד קורה שצומחות עינביות ומעיינות בבתים נורמטיבים ובעצם הן מיצגות דפוס התנהגות שיש לו אוהדים ומסנגרים רבים בישראל.

    אגב, אי אפשר להשוות בין כוכב נולד להאח הגדול.

  • שולמית  On נובמבר 28, 2009 at 3:31 pm

    הן צודקות. אם לא יצפו בתוכניות ולא ידסקסו אותו ולא יפמפמו את מה שמתרחש בבית האח הגדול ערוץ 2 יוריד את התוכנית בגלל ריטינג נמוך. גם כאן הכסף מדבר. אגב, רבים מן המשתתפים ( כבר ציינתי זאת) זוכים לשידרוג כלכלי בעקבות השתתפות בתוכניות ריאליטי.
    לא רע בתתחשב במה שרובנו עוברים בעבודה כדי להביא את הפרנסה הביתה.

  • שחר  On נובמבר 28, 2009 at 6:11 pm

    על הריאליטי בכלל, על הערוצים המסחריים עוד יותר בכלל ועל הטלוויזיה אפילו עוד יותר בכלל.
    אז למה אתם קונים? זה לא לחם, לא חשמל, לא מים ולא חינוך. טלוויזיה זה מוצר אבסורדי – אנשים משלמים עליו ומקבלים בתמורה שירות שגורם להם להתעצבן ולבזבז כסף.

  • עידית פארן  On נובמבר 29, 2009 at 9:21 am

    את דברי, וגם לא אם יש להם איזו השפעה.
    אז ככה
    אני לא מצליחה לראות את האח הגדול, אני עוד זוכרת את קורין אלאל על המסך בבית של חברה שלי ואני מבקשת שיסבירו לי מה הם עושים שם
    השיחה מול המצלמה והמיקרופון, הדיבור כ—-ל כך לא ברור שאני לא מבינה איך אפשר, איך למישהו יש סבלנות בכלל להסתכל על זה
    ולנסות להבין מה הם אומרים, ולמה הם מתכוונים
    גם בהישרדות, אני לא רואה, מדי פעם את הפרומואים
    איך, אני פשוט לא מצליחה להבין איך אפשר לגלות ענין במה שמישהו אומר על מישהו אחר????
    זה כל כך
    אבל כל כך משעמם…

  • קיקה  On נובמבר 29, 2009 at 9:44 am

    אני דווקא אוהבת את זה.
    אני בעיקר אוהבת את העובדה שקיומו של האח הגדול כמוצר טלוויזיוני הוא חוליה בשרשרת ארוכה של צורך להתקרב למציאות דרך יצירה.

    אם לפני כמעט מאתיים שנה ביקש במאי הדרמה הריאליסטית להחליף את התפאורה מקירות מצוירים לחפצים ממשיים, לא פלא שהיום אנחנו מכניסים אנשי-סתם לקופסא ומוצצים מהם סצינות דרמטיות שכולנו צפינו בכמותן בשנים האחרונות בסדרות טלויזיה ואופרות סבון.

    כל מה שצריך זה להפסיק לפחד ממה שקורה ובמקום זה ללמוד ממה שקורה.

    אני, למשל, לומדת המון על בני אדם בכלל ועל תושבי מדינת ישראל בפרט. על גברים ונשים. על מסיכות והסרתן. על חולשות.
    אני גם לומדת על צילום ועריכה. על איך עושים דרמה אדירה משומדבר.

    בעיניי זה אדיר.
    למה אתם כאלה מפוחדים.
    קוקה קולה זה הרבה יותר מסוכן.
    גם ביבי.

  • אתיגל  On נובמבר 29, 2009 at 10:31 am

    כל אדם עם קצת קנה מידה ומוסר בסיסי יודע שהצפייה ב"אח הגדול" מזהמת ומבהמת גם אותו. בזמנו הקים יאיר גרבוז עם אחרים קול זעקה וראינו שזה לא עוזר. הפרצופים המחייכים האלה של מייבאי התכנית לארץ נשארים פה לעוד הרבה זמן, והם לוקחים את החיוך הביתה, כי הרי "כ"א אחראי ויכול לבחור במה לצפות, לא?" (נראה שלא).

  • יוסי  On דצמבר 1, 2009 at 10:08 am

    אין קל יותר מלקחת פריכה מרוקאית שבשבילה צריך להמציא מד – iq עם ערכים שהם שמאלה מהאפס , ולבזות אותה בשביל "קוביית הסוכר" שתקבל בסוף הפריק שאו .

להשאיר תגובה

