מי המציא את ארוחת הבוקר הישראלית?

בעודי סועדת עם אחותי ארוחת בוקר מאוחרת קומפלט – ביצים, גבינות, ירקות, זיתים, לחמניות – כל הגודי'ס – עלה בדעתי פתאום לשאול את עצמי מי המציא את ארוחת הבוקר הישראלית.
 
הלכתי לויקיפדיה, לבדוק ארוחות בוקר. מצאתי הרבה על תולדות ארוחת הבוקר ומרכיביה בויקי האנגלית. מפורטים שם כמעט כל ארוחות הבוקר בארצות העולם השונות, גם בישראל. אבל על ההיסטוריה של ארוחת הבוקר הישראלית, שום מילה.
 
אנחנו היחידים בעולם שלא אוכלים לארוחת בוקר מיני נקניק ובשר (בייקון, נקניקיות וכו'), או קטניות (פול אצל המצרים, חומוס אצל הפלסטינאים וכו'). למעשה, הארוחה שהכי מזכירה את ארוחת הבוקר הישראלית היא זו של התורכים והלבנונים – גם אצלם יש גבינה וסלט ירקות. 

אבל את כל המנאז' – ביצים, גבינות, יוגורטים, לבן, סלט, זיתים וכ'ו – את כל ההרכב הזה יש רק אצלנו.
 

אז התחלתי לחשוב אחורה. אני מסיקה שלארוחת הבוקר הישראלית כפי שאנחנו  מכירים אותה אחראים החלוצים,

הווה אומר הקיבוצניקים. הללו באו מאירופה, ערש הנקניקים לארוחת בוקר (ברוסיה נאלצתי לאכול נקניקיות בשבע בבוקר, ובגרמניה האביסו אותי בנקניקי חזיר בטעמי גם עדן, שסגרו לי את התיאבון ליומיים). אבל כאן, בפלסטינה, מי ילך ויעשן נקניקי דם, מאיזה בשר, הרי בקושי היה משהו לאכול, וחוץ מזה, במזג האוויר הלוהט, עם כל יתושי האנופלס, מי מסוגל לאכול נקניק מטוגן.
 
אני מניחה שבנקודה הזו התחילה ארוחת הבוקר הישראלית הבסיסית, כפי שאנחנו מכירים אותה: ביציה או חביתה, סלט ממלפפונים, עגבניות ובצל, לבן, גבינה לבנה ולחם אחיד. אותה ארוחה שלימים שודרגה עם מיני גבינות וסלטים ומאפים ופינוקים.
 
אני מניחה שאותם חלוצים ישבו בבוקר, לפני החליבה, ושברו את "הביס" של הלחם לתוך עיניים צהובות מצְהוב, וְקִנְּחוּ בשתיית לֶבֶּן ישר לגרון.
 
אלה אותם חלוצים שרחל איתן, אלופתי הספרותית האלמותית, מתארת ברומן "הרקיע החמישי" בתור: אחד גרישא, שאוכל לבן עם מלפפון ירוק בריא, תוך כדי שירת יה-חלילי-יה עמלי-לי, וטוען ששבעה זיתים משתווים לערכה התזונתי של ביצה אחת.
 
אני לא נשבעת על הציטוט, זה רק בערך, אבל אין ספק, איתן תיארה את הדור הזה של העלייה השנייה והשלישית, ומה שהם אכלו בתקופת הצנע ההיא, עוד לפני דוב יוסף, סתם בגלל שלא היה הרבה מה לאכול כאן בארץ, אז הסתפקו בשבעה זיתים דפוקים וכוס לבנייה ב"תנובה", ולא קיטרו, כי בעצם זו הארוחה הכי טעימה בעולם.
 
אני מניחה שאלו שורשיה של ארוחת הבוקר הישראלית, מקצתה באה מדלות, מקצתה מכורח ובשל תנאי מזג האוויר, שהרי מי יכול לבלוס דייסת סולת או שיבולת שועל  חמה ונקניקים בשלושים וחמש מעלות בצל, אחרי שעובדים שעות עם הטורייה באדמות הטרשים של הגליל.
 
אז לכן, באין לי מידע אחר, אני מעניקה את זכויות היוצרים של ארוחת הבוקר הישראלית האהובה עלי, לחלוצים שבאו מאירופה. בלי דעת, בלי לתכנן בכלל, הם קבעו בון -טון שהולך איתנו כל השנים האלה.  
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • משה הרפז  On יולי 2, 2009 at 10:00 pm

    אני אוהב א"ב ישראלית
    אבל בערב
    ולא מבין מדוע קטן עד מעט מספר המקומות שמאפשר זאת

  • הזוייה  On יולי 3, 2009 at 9:46 am

    שההבדל בינה לבין האירופאים הוא בפְּרוֹדוּקְטים של הגבינות הרכות הלבנות, שאותם מחליפים הנקניקים השומניים והבייקון.
    זו הארוחה הכי חשובה לי ואני לא מעזה לדלג עליה בשום יום. ומבחינתי לאכול את השִׁלּוּשׁ הקדוש הזה: ירקות גבינה וביצה (רק הלבן שלה) כל היום. הבעיה שהיא הפכה בחלק גדול מהמסעדות לסטראטפ כאילו מדובר על ארוחת גורמה צרפתית. על הלחמניות/ סלסלת לחם את צריכה לשלם תוספת. נותנים לך בקוקוטים קטנים כפית גבינה, כפית טונה, ואם חלילה חרגת מהסדר את צריכה לשלם על זה תוספת של כמה ג'ובות.

  • מירי פליישר  On יולי 3, 2009 at 7:40 pm

    ארוחה מתאימה בדיוק לכאן.

  • יעל  On יולי 3, 2009 at 9:45 pm

    רק שלמרבה הצער, ארוחת הבוקר הישראלית נאכלת בשעות הבוקר בעיקר בבתי קפה. למי יש זמן להכין לפני העבודה סלט וחביתות, ולדחוס את הכל עם גבינות, לחם, מיץ וקפה ועוד להספיק להגיע למשרד עם כל הפקקים?

  • ליאור קינן  On יולי 4, 2009 at 7:23 pm

    ולמגיב הראשון – בקפה ארלוזורוב בת"א (ארלוזורוב 53) מגישים ארוחת בוקר ישראלית עד חצות… וייתכן מאוד שגם בשני סניפי בנדיקט (בן יהודה 100 ומשהו, ושד' רוטשילד).

    בתיאבון.

להשאיר תגובה

