סלט מבני אדם קטנים

אני פותחת כאן מדור חדש: "ספרים שהזכירו לי את עצמם", בו אכתוב מדי פעם על ספרים שאהבתי ושכחתי את קיומם, שפתאום נזכרתי בהם או שהם הזכירו לי את קיומם.

  לספתח, אני בוחרת את "לילה בגינת הירקות הנרדמים" של אהוד בן עזר. ספר ילדים מקסים ושכוח, שראה אור בהוצאת מסדה בשנת 1972, ונדמה לי שאזל. יש בידי את המהדורה הראשונה, מהוהה למדי מרוב קריאות, מודבקת בסלוטייפ, ובטח יהיו כמה אספנים שיתקשרו אלי בבהילות לבדוק אם אני מוכרת. די הרבה שנים הספר מעלה אבק במדפי הספרים שלי, עד שנזכרתי בו בעקבות פוסט על סבל הצמחים בבלוג של יובל (ג'וב) הרגיל. 

   הייתי נערה כשאחותי הצמחונית קנתה לי אותו, ומהרגע הראשון התאהבתי בו. בן עזר מגדיר אותו כ"ספר לילדים בכל הגילים", ואולי זו הסיבה שהוא כובש את הלב תמיד, כמו ספרי ילדים קלאסיים ממש-ממש טובים. כמו מיטב הספרות הקלאסית לילדים, גם הוא אינו אלא סאטירה חברתית נשכנית.

   בספר הנהדר הזה, הירקות הגרים בערוגה מנהלים חיים סוערים, חיי מין ואהבה, התרבות ומלחמה. יש להם תחרות מלכת היופי, שבה מתחרות העגבנית והצנונית. יש גם מלפפון רומנטי שכותב שירים ומשגרם לעיתון, ותמיד מחזירים לו אותם.

   פעם, "עורך אחד שהיה אדם טוב, הואיל לכתוב לו שהם ילדותיים". כשנמאס לו, הוא מחליט להוציא עיתון, שם ידפיס את שירי אהבתו לצנונית סמוקת הלחי. שם העיתון, "העיתון הירוק", בו מדפיס המלפפון הנלהב את הכתבות שלו על שערוריות איומות ונוראות בטקס בחירת מלכת היופי של הירקות.

 

  בערך בחצי הספר מתגלה שלירקות יש על יד הבית… גינה של בני אדם קטנים! לא נפלא? איזה ראש מקברי יכול היה להמציא דבר מקסים כזה? "מפעם לפעם עוברת המייה בערוגות בני האדם, ובעיני הירקות נראה כי אולי לבני האדם הקטנים יש חיים משלהם. נדמה שהם שרים ומדברים, רוקדים והולכים לבקר אחד אצל השני…". כשבני האדם הקטנים מבשילים, טועמים מהם הירקות, ומגלים שלכל אחד מהם יש טעם שונה. יש כאלה ממש תפלים…

   קסום. פשוט קסום. עד היום הספר הזה מחייה אותי. בדקתי בגוגל, לבדוק האם יש לו זכר, והאם עוד ניתן לרכוש אותו. חיפשתי את האיורים של נורית יובל כדי להוסיף לרשימה, אבל לא מצאתי. ובאמת, אין הרבה אזכורים לספר בגוגל. נראה שהוא פשוט נשכח מהלב. כמה חבל. הנה עוד כפפה שאני זורקת. לא הגיע הזמן שהוצאת ספרים גדולה תוציא אותו מחדש? עכשיו, כשהצמחונות כבר באופנה, וסאטירה מקברית על הלב הקרניבורי של כל יצור עלי אדמות, תדבר להרבה לבבות?  
 
     
 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן. 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ארתור דנט  On מאי 1, 2007 at 10:11 am

    הם ישלטו עוד כמה שנים בעולם, ויתנקמו במקסיקאים על מה שהם עושים להם.

  • שלומית  On מאי 1, 2007 at 12:27 pm

    איזה פוסט מקסים. שלחתי קישור למו"לית שלי, אולי היא תרים את הכפפה.

  • יעל ישראל  On מאי 1, 2007 at 1:02 pm

    הלוואי וייצא מזה משהו.

  • לא קצין לא בועל חיות  On מאי 1, 2007 at 3:23 pm

    בעיקר סצנה אחת שבה עשו לינץ' בבצל וקילפו אותו מכל בגדיו, תמונות קשות.

להשאיר תגובה

