למה להרים את האף?

"נדמה לי, שלא זה העניין המרכזי ברשימות – לחגוג את עצמך, הלוא כן?" כתב לי גלעד סרי לוי בתגובה על הפוסט הקודם. והיו התבטאויות אחרות אצל אלי שלו בתגובות אצלו בפוסטים עליי לפני כחודשיים, ובעוד מקומות, אצל אבי לן, ואולי גם במקומות אחרים.
   ואני שואלת עכשיו שאלת תם, שאולי בכלל צריך להפנות לצוות רשימות: מה זו היחסנות הזו? במה רשימות שונה מכל במת בלוגים אחרת? למה להרים את האף על ישראבלוג, תפוז, או אתרי בלוגים אחרים? במה אנחנו יותר נעלים? והאם אנחנו באמת יותר נעלים?
   אלי שלו שאל אותי אז אצלו בפוסטים, בעקבות פוסט שלי, מדוע באתי דווקא לרשימות. אצלי הסיבה הייתה פרוזאית ממש: לא הכרתי שום דבר אחר, ולא ערכתי מחקר שוק. אני טרייה ברשת בכלל ובבלוגים בפרט. ביקרתי כמה פעמים בבלוג היפה של רונית ליברמנש, וכשחשבתי לפתוח בלוג, החלטתי ללכת בעקבותיה ולפתוח ברשימות כי זה מה שהכרתי. ראיתי יש שם סופרת נחמדה, אז באתי גם. באמת התורה.
   אבל לא אני הנושא כאן, כי אם רשימות וכותביה. זמן ארוך הבלגתי ולא כתבתי על זה, כי הרי שוב יאשימו אותי בניסיון לעשות פרובוקציה, ואני, בחיי אללה לא רוצה לעשות בפוסט הזה שום פרובוקציה, רק להבין למה לאזרחי רשימות נכנס לראש שהם הקרם-דה לה-קרם של הבלוגספירה הישראלית. בעיניי, רשימות היא כמו כל פלטפורמת בלוגים אחרת, היא פשוט נראית יותר יפה, לפחות בעיניי, ועל כך מגיע צל"ש לצוות רשימות. אבל אנחנו, כולנו אותם דברנים, בדיוק כמו כל שאר בעלי הבלוגים: כולנו רוצים להביע את עצמנו, רוצים להישמע, רוצים להידבר, וכל אחד עושה זאת בדרכו האישית.
   ומי קבע שברשימות אינך יכול "לחגוג את עצמך חזק"? מי קבע שהתערטלות פומבית אינה סוג של פרוזה לגיטימית? מה שאבי לן עושה – כל הסלטות שלו בהן הוא חושף את עצמו לעיתים עד כדי מבוכה (מבוכתו ומבוכתנו), לעיתים באירוניה עצמית, לעיתים בציניות ולעיתים בכאב אישי אמיתי – הם סוג של יומן פרוזה. מטורף, נכון. מופרע קצת, גם נכון. אבל מי יקבע את רף הטעם הטוב? ומי בכלל רוצה טעם טוב? לי הטעם הטוב והמקובל והמעודן יצא מחורי החורים. בא לי לקרוא פרוזה פרועה ומטורפת. בא לי לחוות אמת של אנשים, כמו שאני מנסה להעביר את האמת שלי, ולא בטוחה שאני תמיד מצליחה בזאת, אבל אני אמשיך לנסות.
   ומה בנוגע לרף הקבלה? שוב בהקשר לאותה שאלה ששאל אותי אז אלי שלו, וגם בהקשר לתגובה של אלמונית, שכתבה לי תגובה בסגנון: "מה עם תוכן חשוב? לא בשביל זה נתנו לנו במה ברשימות?" ואני רציתי לענות לה: "בובה, אני לא יודעת מי נתן לך מה, לי נתנו  פשוט כי אני עונה על ה'קריטריונים': אני כותבת מקצועית, זה הכול." מה אעשה עם בלוגי, ענייני שלי בלבד.

   בחיי, אם הייתי חדשה כאן, הייתי חושבת שמחלקים כאן מינימום זהב. כל הזמן ה"מה נתנו לי", "מה נתנו לך" הזה. אפילו בזמן בהלת הזהב באמריקה לא היו מריבות ומחלוקות ועלבונות כאלה.
   זהו, הגיע הזמן להפיל את אתר "רשימות" מהפסגה הנעלה בה הוא שורר ומשרה הרגשה לא נעימה על השכנים. כבר אמרה את זה "זו ש…" באחת התגובות שלה לפוסט שלי. היא טענה שבין אם ירצו כאן התושבים אם לאו, זה יקרה גם יקרה, פשוט אין מנוס. יש כאן אנשים מכל הסוגים, ואיש אינו נעלה על רעהו. משורר לא שווה יותר או פחות מזאב רשת ותיק, וצייר לא שווה יותר או פחות ממבקר ספרות. ועם זאת, באחד הבלוגים כאן, שכחתי כבר של מי, הוצע שבעמוד הראשי יהיו עמודות המלצה לפי נושאים: מה"חשוב" (הווה אומר מה שאותו אדם כותב), ל"לא חשוב", הווה אומר ל"שטויות" שכמה אחרים כותבים. גישה כזו רק מנציחה את רשימות כאתר אליטיסטי (אף שכאן הראוי לציין: אליטיסטי בעיני עצמו בלבד). אליטזם קובע רף תרבותי, והרי כבר מזמן נטען שהפוסט מודרניזם חירב את כל הרפים התרבותיים באשר הם, ואיתם את האליטות באשר הן. זהו, חברים, אין יותר אליטות, בטח שלא ברשת. יש רק בתים קטנים שנקראים בלוגים, ואיש הישר בבלוגו יעשה.
    לא אמרתי כאן דברים חדשים, רק דברים שעיבדתי אחרי שקראתי וכתבתי בנושא, פה ובאתרי בלוגים אחרים. דברים מעניינים קראתי, ומסקנתי: "רשימות" היא רק עוד במה, לא י ו ת ר. מספיק להרים את האף.

 

עוד בנושא:

"אז מה זה בלוג, באמת?"

"מי יקבע מהי איכות?"

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מוטי סגרון  On נובמבר 27, 2006 at 6:48 am

    מדמיין אותך עם חרב נלחמת כמו בסרטים.את לא מנצחת אבל מבהירה לכולם, שיקבלו פייט ממך.כך

    אני רואה אותך במלחמתך בטוקבקים

  • ויקי  On נובמבר 27, 2006 at 8:29 am

    ברור שלן הוא אינפנטיל והאתר איכותי יחסית על פי דעתי בלבד. אינני שייכת לרשימה של קובעי טעם, אך זה לא מונע ממני לומר את דעתי האישית. מה גם שבשתי הסוגיות דומני שחלק ניכר מהקוראים יסכים עם ההגדרות.

    אבי לן פרוזה? בחייך, אולי פרוזאק. וגם לא להמונים, רק לעצמו. עכשיו אני מבינה איך ירדה החשכה על העיתון מעריב.

  • נורה  On נובמבר 27, 2006 at 9:54 am

    בניגוד לחלק מהמגיבים כאן אני חושבת שהיו לך הרבה פוסטים מצוינים, שדנו בנושאים חשובים בכנות מרשימה, ועוררו דיון חשוב. הטיחו בך שאת נגררת לפרובוקציות. ובכן, אם הנושא חשוב והטענות מעניינות אז זה לגיטימי, ואף מרענן (שלא לדבר על כך שהפרובוקציה של קורא אחד היא שגרת היומיום של קורא אחר, ומה זו פרובוקציה בכלל. יש גם אנשים שמבלבלים בינה לבין כנות ובוטות, אבל לא משנה כרגע).

    ויחד עם זה, הדיונים שפתחת לאחרונה בשאלה מה זה בלוג, ועכשיו מה הייחוד של רשימות – לא משנה אם אני מסכימה איתך או לא, זה בעיקר נראה לי דיון פחות מעניין, שבתגובות נגרר מיד לשווה הערך המילולי של מלחמה בארגז חול בגן הילדים. ההוא קקה, וההיא חרא, וכל מגיב אח"כ עוד מוסיף ומביא עוד ראיות למה לאחרים אין זכות קיום. כקוראת קבועה שלך, כשאני נכנסת לאתר ומוצאת אותו בפאזה כזו אני נסה על נפשי.

  • פלוטו  On נובמבר 27, 2006 at 3:00 pm

    כל העניין איתך, כל מה שמעורר כל כך הרבה אנשים פשוט לדעתי.
    את בן אדם שמצליח לשדר מיניות אפילו דרך בלוג.
    במילים אחרות – את עומדת על ארבע, ושואגת "י-על,על ישראל" תוך כדי התקפי אורגזמה וחשיבות עצמית.

    זה אפרודיזיאק לא קטן עבור רוב האנשים.

  • יעל ישראל  On נובמבר 27, 2006 at 6:21 pm

    כולם כאן התייחסו אלי, אבל לא לרשימה, שלא קשורה אלי, ולא גם מה אומרים עליי, ולא ויכוחים מי טוב ומי לא, כי זהו: אני טוענת שאין טובים או טיבים יותר או פחותת. כולנו בבלוגים אותו הדבר. אני מביאה טענה שכוללת את כל בעלי הבלוגים בכל הפלטפורמות, ואיש לא מתייחס לזה.
    לא מדובר כאן בטעמי האישי, אלא ברעיון עקרוני, שבבלוגים, שהיא במה וולנטרית פרטית, דבר שלא משלמים עליו, הכותבים הופכים כתוצאה מכך למקשה אחת, ובהקשר הזה אין מקום לאלטיזם או לשיקולי איכות, ובמקום כזה אכם יגאלך סרנה שווה למסעודה. אני לא הראשונה שאמרתי את זה, כמו שאני מציינת כאן, רק קצת היגגתי על זה מהמקום שלי, חצי שנה אחרי שפתחתי בלוג.
    כאמור, על העניין העקרוני לא שמעתי כאן תגובות ענייניות.

  • נטלי  On נובמבר 27, 2006 at 6:31 pm

    סוף סוף יעל ישראל אומרת את האמת, שכולם בבלוגים שווים, ואנשים לא מוכנים להודות בכך שהיא צודקת.

    את האמת? כולכם פה גרפומנים, כאן ובישרא, כולכם רוצים רק צומי צומי צומי. למה שלא תודו בזה, כמו שיעל מודה? למה, מי אתם? מי מחשיב אתכם? אתם היחידים שמחשיבים את האדמה המסריחה עליה אתם דוגרים. פחחחחח……
    הצחקתם אותי ברמות. כולכם אפסים אתם.
    יעל לפחות מודה בזה כי יש לה ביצים, אבל אתם כולכם פחדנים עלובים וחסרי כישרון.

  • בני הדיג  On נובמבר 27, 2006 at 6:45 pm

    אני מאוהב בך!

  • העצבנית  On נובמבר 27, 2006 at 7:02 pm

    ולמי את רלוונטית, מדמנת מילים עלובה שכמוך? ומי אלה הגרפומנים שאת מזכירה, פויר, כרמי,
    בר הילל ושות', מי מכיר אותם בכלל? הם משעממים את התחת שלי, ואני לא אכנס אליהם גם בעוד מיליון שנה.

    מי את שתקבעי מה זה איכות?

    כל אחד יקרא מה שהוא אוהב, ושלא יכנס ללכלך את מי שהוא לא אוהב. אותי לא ימצאו נכנסת לגרפומנים שאת מציינת כאן. גם על גופתי המתה לא אכנס.

  • אחת שקוראת  On נובמבר 27, 2006 at 7:33 pm

    את לא רוצה לקובע מהי איכות, כי הכל בעיני הקורא, בסדר… אבל מה לגבי כישרון כתיבה?
    תראי, ביקרתי באתר בלוגים אחרים ומשום מה הם לא עניינו אותי כמו רשימות. אני בטוחה שיש כותבים מוכשרים גם בישרא או בתפוז, אבל פשוט לוקח יותר זמן למצוא אותם בין כל הילדים שמהגגים על החברים שלהם מבית-הספר. ולא שאני חושבת שתיכוניסטים שמהגגים על חבריהם הם פחות טובים מדרור פויר ושות', ולא שאני חושבת שהם בהכרח יותר חכמים מחבורת רשימות, ושהדברים שהם יכתבו פחות משמעותיים ומשפיעים מדברי החכמה של חבורת רשימות, שכמובן מחזיקה בידה את הפתרונות לכל בעיות העולם.
    פשוט הסיכוי הסטטיסטי למצוא אנשים בעלי כישרון כתיבה שכותבים ברישמות גבוה יותר מהסיכוי למצוא כותבים טובים באתרים אחרים. פשוט מהסיבה שלרבים מהם הכתיבה היא מקצוע.
    כל זה לא אומר כמובן שאין עיתונאים וסופרים שכותבים רע, ומסעודות משדרות שכותבות הרבה יותר טוב מהם. פשוט קשה יותר למצוא אותן.

  • יעל ישראל  On נובמבר 27, 2006 at 8:11 pm

    יגעת ומצאת. אני מצאתי בישרא ובמקומות אחרים כמה כותבים שמאוד עניינו אותי ושכותבים היטב לדעתי, לא פחות מכותבים שזה משלח ידם. וכמובן להפך. יש כותבים ממתפנסים מזה ואותי לא מעניין לקרוא אותם.
    בעיני זה היופי ברשת, שניתנת אפשרות לכל אדם לכתוב, ומי שאוהב לקרוא כבר ימצא את מי שמדבר אליו. לכן לטעמי אין מקום להכתיר מקום כמו רשימות מפסגת הבלוגספירה.
    בנוסף, הרי הכול עניין של טעם אישי. אני למשל מחפשת כתיבה לא ממוסדת ולפעמים מוצאת אותם גם בישרא. כאן ברשימות יש איזו הילה מדומיינת שכאילו צריך לכתוב כמו בעיתונות, וזה אותי, למשל, לא מעניין.

    אני בעד פלורליזם בכל מצב, ושכל אדם יחפש וימצא מה הוא אוהב.

  • נולי  On נובמבר 27, 2006 at 8:18 pm

    אולי יש לעשות הפרדה בין המונח "אליטיזם" שיכול להתפרש ( ובצדק,לא מעט פעמים) כמתנשא ופלצני, ובין איכות. איכות, אותה אני מגלה שוב ושוב לשמחתי בין הכותבים ברשימות, שהיא ערך חשוב ביותר בשבילי, אותה אני מודדת לפי טעמי האישי כמובן המעריך תוכן, שפה , מקוריות והעזה. אני רואה ב'רשימות' במה לביטוי אישי. זהו. ממש לא אכפת לי אם מישהו מתגנדר לו במילה "אליטיזם" בהקשר לאתר, שיתגנדרו אלה שיש להם צורך להתקשט.
    אני שמחה שיש לי את המקום הזה.

  • יעל ישראל  On נובמבר 27, 2006 at 9:05 pm

    למיטב הבנתי, אתם מחמיצים שוב ושוב את מה שאני אומרת. הכתרת רשימות באתר "איכותי" נעשה על ידי אנשיו בלבד. אם יש שם או אין שם כותבים איכותיים אין זה משנה כרגע, כי איכות היא עניין של טעם. ואותו הדבר במקומות אחרים. אני טוענת שלא האכסנייה מעניקה "תווית איכות" אלא כל כותב בפני עצמו אם הוא איכותי, ושוב גם האיכות הזו היא סובייקטיבית לגמרי. בעיני אחד בלוג מסוים ייראה איכותי, ובעיני אחר הוא ייראה משעמם או גרוע.
    לכן, לא אני, לא אתה, לא את, לא יכולים להכתיר "רשמית" אתר מארח כאתר שיש לו תו איכות. אני טוענת שברשימות יש כותבים שאני כעורכת לא הייתי מפרסמת אותם. ולעומת זאת, מצאתי בישרא או בבמה חדשה כמה כותבים מאוד רעננים ומעניינים מאוד, שיש להם פוטנציאל רב.

    אז רדו כבר מלהדביק לרשימות תו איכות. כי הוא לא שונה מאתרים מארחים אחרים. זה כל מה שאני אומרת. שכל אחד ייכנס ויהנה ממה שטוב לו ומעניין אותו. זה הכול. פשוט להפסיק להכתיר ככה בלי סוף, ובלי קבלות.

  • גלעד סרי לוי  On דצמבר 29, 2006 at 1:22 am

    נדמה לי, שלא זה העניין המרכזי ברשימות – להשמיץ את השכנים, הלוא כן?

להשאיר תגובה

